maandag 14 november 2011

Koffie: Zwart goud of een slimme drug

De definitieve waarheid over koffie

Tekst: Anco van Hal

Zelf ben ik gestopt met koffie drinken in 2008. Ik dronk veel teveel (+6 kopjes per dag), mijn moods werden er (onprettig) mee versterkt en ik kreeg maag en darmklachten. Ik ben toen ‘cold turkey’ gestopt. Zomaar zonder afbouwen. Nou dat heb ik geweten; 5 dagen lang elke dag hoofdpijn, en daarna was t weg. Mijn lichaam was voldoende afgekickt om genoegen te nemen met vervangende ‘eikeltjeskoffie’ en groene thee.

Nu 3 jaar later drink ik nog steeds geen koffie. Maar mijn hersenen zijn nooit afgekickt. Nog steeds geniet ik van de geur van koffie. En nog steeds droom ik af en toe dat ik me schuldig maak in het nuttigen van een sterk kopje espresso.
Wat is het dat koffie zo’n aantrekkingskracht uitoefent op mensen. Is het nou goed of slecht voor je en heb ik er goed aan gedaan om ermee te stoppen? Hello Anco gaat een definitief einde maken aan alle vragen en indianenverhalen over koffie.

Dus wat is koffie precies?
Koffie wordt gemaakt van de gemalen gedroogde en geroosterde bonen van de koffieplant. Tijdens het roosteren (ook wel branden genoemd) ontstaan zo'n achthonderd verschillende componenten die met elkaar de smaak en de geur bepalen. De voornaamste bestanddelen van een kopje koffie zijn cafeïne (0,8% tot 2,5%), antioxidanten, vitamine, mineralen en vocht.

De voordelen
Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik een tikkeltje verbaasd was over de hoeveelheid voordelen van koffie. Enkele grote voordelen op een rijtje:
  • De cafeïne in koffie helpt om de concentratie en alertheid te verbeteren en draagt bij aan een energiek gevoel bij normale consumptie.
  • Bij gematigde consumptie (tot 5 kopjes per dag) heeft koffie geen nadelig effect op de vochtbalans. Kopjes koffie tellen net als water mee om de vochtbalans op peil te houden. Het is een fabel dat de cafeïne in koffie vochtafdrijvend werkt. 
  • Koffie bevat krachtige antioxidanten die een interessante bijdrage leveren aan de totale antioxidant inname via de voeding. Antioxidanten kunnen het lichaam beschermen tegen de invloed van zogeheten vrije radicalen. 
  • Bij een gemiddelde hoeveelheid van 5 kopjes per dag draagt koffie voor 7,5 tot 10 % bij aan de aanbevolen hoeveelheid vezels per dag (30 - 40 gram).
  • Normale koffieconsumptie gaat gepaard met een lager risico op verschillende leveraandoeningen.
  • Koffie (zonder suiker en melk) bevat weinig calorieën en is daarom gunstig voor de slanke lijn! Een kop koffie bevat vitamine B3 en bevat onder andere magnesium en kalium, waardoor het drankje bijdraagt aan de dagelijkse opname van vitamines en minerale.

De nadelen

Opvallend is dat de meeste nadelen van koffie per individu verschillend zijn. Belangrijk is ook hoe je met dit produkt omgaat. Bij normale consumptie en verschillende omstandigheden vallen namelijk al veel van onderstaande nadelen weg.
  • Hoge, met name eenmalige cafeïne doseringen (300 tot 600 mg ) kunnen aanleiding geven tot gevoelens van onrust, nervositeit of angst.
  • Tijdens de zwangerschap verwerkt het lichaam cafeïne langzamer dan normaal.
  • Koffie kan de ijzeropname uit plantaardige voedingsmiddelen verminderen, bijvoorbeeld wanneer koffie gedronken wordt tijdens of kort na de broodmaaltijd. Maar het heeft geen effect op de ijzeropname uit vlees.
  • Aan vegetariërs wordt aanbevolen om tijdens hun maaltijden extra te letten op de aanwezigheid van een vitamine C bron of anders geen koffie en/of thee te gebruiken om reden van het negatieve effect op de ijzeropname.
  • Van met name cafestol (wat van nature in koffieolie zit) is aangetoond dat dit het cholesterolgehalte verhoogt. Bij filterkoffie en koffie van koffiepads worden deze stoffen door het papieren filter tegengehouden en komen ze niet in het zetsel terecht. 
  • Abrupt stoppen met het consumeren van cafeïnehoudende dranken zoals koffie kan tot klachten leiden zoals hoofdpijn en vermoeidheid. 
  • Wanneer je koffie drinkt net voor het slapen wordt de inslaaptijd verlengt. Maar de gevoeligheid hiervoor kan tussen personen sterk uiteenlopen. 
  • Een hoge consumptie van koffie heeft nadelige gevolgen voor de bloedsuikerspiegel. 

Conclusie en alternatieven

Het mag duidelijk zijn dat ik dit keer niet kan zeggen dat koffie per definitie ongezond is. Integendeel, er zitten hele gezonde aspecten aan koffie. Maar als er dan toch een zondebok aangewezen moet worden is het eigenlijk vooral de cafeïne. Deze kan een negatieve wisselwerking tussen bloedsuikerspiegel, slaapproblemen, aanmaak van melatonine en zelfs overgewicht bewerkstelligen. Wie uitgerust en energiek de dag door wil komen drinkt koffie met mate.
Het advies is om niet meer dan 5 koppen koffie te drinken per dag. Teveel cafeïne is slecht voor je lichaam.

Wil je toch de voordelen van koffie en niet de nadelen van cafeïne probeer dan gewoon cafeïnevrije koffie.
En als je om wat voor reden dan ook helemaal wilt stoppen met koffie probeer dan 'Bambu' van A. Vogel. Dit is een 100% natuurlijke koffievervanger en smaakt het beste van alle koffievervangers (eigen ervaring).

Bronnen en links: http://www.koffieengezondheid.nl/content/

'Hello Anco' is powered by Anco van Hal - Models & Artists http://www.ancovanhal.nl/

2 opmerkingen:

  1. weer een duidelijk verhaal! Ik ben ook al lang geleden gestopt met het drinken van koffie en voel me beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb weer wat bijgeleerd over koffie, collega! En ik ga mijn heerlijke verslaving netjes voortzetten. Ik drink 1 a 2 kopjes per dag met rijstmelk en honing en voel me er heel goed bij :) Ben zo blij met je voordelen! Laten we 1 groot voordeel niet vergeten: KOFFIE IS ZOOOOO LEKKER!

    BeantwoordenVerwijderen