zondag 1 april 2012

In de spotlights: Kirsten Bijlsma (fotografe)

Tekst: Alexandra Smith
Foto's: Kirsten Bijlsma

Fotografe Kirsten Bijlsma (27) studeerde fotografische vormgeving aan de fotovakschool. Bij Hello Anco vertelt ze hoe het is om als fotografe aan de weg te timmeren.


Waarom de fotovakschool en niet de fotoacademie?
De fotoacademie was voor mij op dat moment te duur. Bij de vakopleiding fotografische vormgeving heb ik het nodige meegekregen over techniek en vormgeving, maar op gebied van vrijheid en kunstzinnigheid viel het me tegen. Ik denk graag na over verhaalconcepten bij fotografie. De betekenis achter de foto’s vind ik belangrijk. Ik fotografeer geen series zonder concept of goed idee erachter want dan ontstaan er ook geen goede beelden.


Je hebt gekozen voor fashion en modefotografie, waarom?
Omdat dit voor mij heel breed is. De Magriet, Libelle of Viva dienen qua fashion een hele andere doelgroep dan de Linda, Marie Claire of Elle. Je hebt ook exclusievere bladen zoals de Numéro en V-magazine, die stralen meer haute couture en kunst uit. In al deze bladen krijgt fashion een eigen invulling: van commercieel tot heel artistiek.

Wat is je ambitie in fotografie?
Ik wil een illusie creëren. Dat fotografie ingrijpend is. Maar het moet ondanks de illusie wel voor mensen toegankelijk blijven. Daarom neig ik meer naar commerciële fashion fotografie. Het verhaal erachter maakt dit – mits goed uitgewerkt - mogelijk. Je kijkt naar iets wat realistisch lijkt, maar toch anders is. Het is mijn ambitie om voor grote bladen te werken zoals de Elle en de Linda. Elle heeft mooie modereportages en Linda heeft meer inhoud. Numéro is heel mooi maar nu nog niet haalbaar. Verder wil ik uiteindelijk over de wereld reizen en reportages maken. Ik ben bijvoorbeeld bezig met een project waarbij ik fashion en documentaire mix. Ik vind documentairefotografie namelijk ook heel mooi. Met het vermengen van die twee genres zou ik graag een illusie creëren.

 

Wat is je mooiste shoot ooit?
Een shoot die was geïnspireerd op een boek. In die shoot werd de kijker heen en weer geslingerd tussen zijn emoties. Het is mijn mooiste serie tot nu toe, hoewel ik vorige week ook een prachtige sieradenshoot heb gedaan. Omdat ik nog steeds groeiende ben, vind ik mijn nieuwste werk meestal het mooiste.

Wie zijn je grote voorbeelden?
Er zijn meerdere fotografen die ik goed vind: Roger Neve, Hans van Brakel, Paul Bellaart en natuurlijk Erwin Olaf.

In hoeverre gebruik je je intuïtie?
Daar heb ik nooit over nagedacht. Ik handel gewoon. Soms bedenk ik iets en dan denk ik: oh, dat is leuk. Dan ga ik op zoek naar hoe ik het mogelijk kan maken. Dat pakt meestal heel goed uit. De meeste dingen bedenk ik zelf. Als het goed voelt, is het dat meestal ook.


Hoe moeilijk is het om door te breken?
Heel moeilijk. Er zijn heel veel bladen die met vaste fotografen werken. Als je ergens komt en ze kennen je niet, kun je nog zo goed zijn maar dan kom je er moeilijk tussen. Onmogelijk is het natuurlijk niet. Blijven proberen is mijn motto.

'Hello Anco' is powered by Anco van Hal - Models & Artists http://www.ancovanhal.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten