donderdag 3 mei 2012

5x slank voor zomer 2012!

Tekst: Anco van Hal

Het is weer zover. Over 2 maandjes is het zomer en de diëten vliegen je om de oren. Veel mannen en vrouwen in mijn omgeving zijn al begonnen of gaan zo beginnen met één van de vele hippe diëten. De hoogste tijd dus om eens een actueel onderzoekje te doen in de wereld van de (crash)diëten.

De meeste mensen willen er zo snel mogelijk, natuurlijk nog het liefst voor de zomer, slank en strak bij lopen. Een crash-dieet lijkt daarbij de uitkomst. En die zijn er, in overvloed. Daarom in deze column een beknopt maar duidelijk overzicht van de 5 meest populaire (crash)diëten van 2012. Ook waag ik me aan een voorzichtige conclusie of een crash-dieet nou wel zo handig en gezond is..

Dieet 1: Veel eiwitten, minder koolhydraten
Dit dieet kun je volgen onder verschillende namen zoals het Dukan, Dr. Frank en Atkins-dieet. Ze zijn allemaal net even anders maar komen eigenlijk op hetzelfde neer. Deze diëten kunnen zeker als crash-diëten gezien worden omdat je in korte tijd zo’n 10 tot 15 kilo zou verliezen. Dat heeft vooral te maken met het schrappen van koolhydraten.

Dieet 2: Goede koolhydraten, goede vetten
Het Dr. Phil- en South Beach-dieet zijn hier goede voorbeelden van. Het South Beach-dieet wint in 2012 enorm aan populariteit. De principes van het South Beach-dieet zijn: weinig verzadigde vetten en goede koolhydraten. Dat wil zeggen dat vooral koolhydraatrijke voedingsmiddelen met een lage glycemische index, zoals groente, volkoren graanproducten en fruit gegeten moeten worden. Je verliest de eerste paar weken zo’n 3 tot 6 kilo. Dit komt vooral omdat je in de eerste fase van dit dieet wel de meeste koolhydraten schrapt.

Dieet 3: Calorieën tellen
We kennen haar bijna allemaal; Sonja Bakker. Ja precies bij het Sonja-bakkeren moet je altijd op de calorieën letten. Bij de Weight Watchers doen ze dat al veel langer maar daar noemen ze het punten-tellen. Komt op hetzelfde neer. Je verliest een groot aantal kilo's, maar op een iets langere termijn.

Dieet 4: De sap-kuren
Bij de algemene sap-kuren mag je vooral vruchtensap of groentensap hebben. Kruidenthee en water zijn ook toegestaan. De kuren kunnen maar tijdelijk gevolgd worden (3-10 dagen). Je valt zeker af (een paar kilo) maar het valt niet onder langdurig lijnen en is ook geen crash-dieet. Groot voordeel: het zuivert vooral je lichaam.

Dieet 5: De shake-kuren
Terwijl je partner een bord spaghetti naar binnen werkt neem jij nog je zoveelste shake. Je moet het er maar voor over hebben. Bij het Cambridge-dieet bijvoorbeeld vervang je alle maaltijden door caloriearme soepen, shakes en repen. Doordat je maar afgepast 500-1000 kcal per dag binnenkrijgt vliegen de kilo’s eraf. Een crash-dieet pur sang.

De hamvraag: is het gezond?
De meest populaire diëten hameren op een beperkte inname van koolhydraten. Dit betekent wel een tekort aan vezels wat kan leiden tot het van slag raken van de stofwisseling. Maar ook vernauwingen met zelfs gewrichtsproblemen en hart en vaatziekten kunnen een gevolg zijn. Daarbij kan een teveel aan eiwitten weer schadelijk zijn voor je nieren. Een balans zoeken in diëten is dus essentieel voor je gezondheid!

Bij crash-diëten moet je altijd oppassen voor het jojo-effect: wat er snel af is komt er ook net zo snel weer aan. Dus als je stabiel slank of op een streefgewicht wilt blijven zul je de rest van je leven een bepaald dieet moeten volgen. Ben je daar 100% mentaal klaar voor (erg belangrijk!) wees dan slim en kies een dieet uit met veel variatie en mogelijkheden. Eentonigheid in voeding houdt namelijk geen enkel mens vol. Het gaat uiteindelijk om gezond, lekker en niet overmatig eten met voldoende beweging.


Deel je mening en ervaring!
Wij zijn zeer benieuwd naar jouw mening. Welk dieet heb jij wel eens gedaan en wat werkt(e) het beste voor je? Welk dieet zou je wel eens willen proberen of welke staat je het meeste tegen?
Je kan je mening delen via de poll rechts van dit blogartikel of als reactie onderaan. Wie weet komen we dan met z’n allen achter het ultieme gezonde dieet!

Links
Omdat we natuurlijk in een column niet uitgebreid op elk dieet kunnen ingaan delen we graag enkele links met jullie:
Dietenlijst.nl
Het South Beach-dieet
Voor- en nadelen Dukan-dieet
Maaltijdvervangers

'Hello Anco' is powered by Anco van Hal - Models & Artists http://www.ancovanhal.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten