donderdag 5 juli 2012

Duiken in denim met Indie Brands

Tekst & foto's op lokatie: Alexandra Smith
(model, zangeres, schrijfster en theatermaker)
Eigenaar tekstbureau ASP Productions
Schreef roman 'Schemervlucht'


Een paar maanden terug kwam het boek Indie Brands uit (BIS), geschreven door Anneloes van Gaalen. Het boek toont dertig onafhankelijke merken en de creatieve geesten daarachter. Wat maakt een brand ‘Indie’: onafhankelijk opgezet, inspirerende creativiteit en een sterk verhaal dat de marketing ten goede komt. Van WeTransfer tot fietsenmerk Johnny Loco, maar ook fashion. Indie Brands is naast boek ook een evenement: op 10 mei jl. werd alweer het tweede evenement georganiseerd in pakhuis de Zwijger. Het vertelde (bijna) alles wat je altijd al wilde weten over denim. En denim is hot: veel Nederlandse denim-merken doen het internationaal goed (zoals G-star, Kuyichi en Blue Blood). Alexandra Smith ging naar The Denim Edition van Indie Brands en schreef een verslag voor Hello Anco.

De avond begint met een inspirerende tocht door de Indie Brands supermarket die bruist van creatieve ontwerpen. Een uur later gaat de zaal open, en in ontspannen sfeer loopt die langzaam vol. Anneloes introduceert de avond, die vervolgens start met een lezing van Ninke Bloemberg. Boeiend: over de geschiedenis van denim. In november organiseert Bloemberg in het Centraal Museum Utrecht een expositie waar streetwear en couture samenkomen. Tip: je kunt dan ter plekke in een atelier zelf met jeans aan de slag! 

Lef als voorwaarde voor creativiteit
Bloemberg neemt na haar introductie plaats in het panel met creatieve breinen van duurzame merken als K.O.I. (Kings of Indigo) Twin Couture en Glue Jeans. Wat is hun succesformule geweest? Lef blijkt een grote rol te hebben gespeeld bij het ontstaan van hun concepten. Zo heeft Leonie Zijlstra als doel 100% recyclebare collecties te maken. Idealistisch zijn ook de zusjes Lavinia en Abigail Bakker van Twin Couture die hun huis opgaven om op ecologisch verantwoorde wijze ‘edgy’ en ‘classy’ jeans te vervaardigen. Glue Jeans lijmt brutaalweg de naden van broeken met een verpletterende nieuwe look als resultaat. Maar: ging zich later pas verdiepen in het marketen ervan. Kortom, succesverhalen beginnen met een idee en daarna het lef om het uit te voeren.






Nederlands eerste jeansopleiding
Na het panelgesprek neemt James Veenhof, de oprichter van Amsterdam Fashion Week en grondlegger van The House of Denim, ons mee in zijn nieuwste ideaal: Nederlands eerste Jeansschool. Een mbo-opleiding die mensen opleidt voor de jeansbranche. En dat is nodig, want er wordt te veel uitbesteed bij gebrek aan kennis in Nederland met onnodig risico en afhankelijkheid als gevolg. Zonde voor de miljardenindustrie die de jeanswereld in Nederland omzet. We moeten volgens Veenhof simpelweg leren hoe we een goede spijkerbroek kunnen maken. En omdat de kledingindustrie een van de meest vervuilende industrieën is, is ook hier duurzaamheid van belang.



 



Meer uitvinden over Indie Brands? Het volgende event vindt waarschijnlijk plaats in het najaar van 2012. En als je niet kunt wachten koop je gewoon het boek, dat overigens genomineerd is voor de European Design Award voor Best Book Lay-out. Voor meer informatie zie www.indie-brands.com.





'Hello Anco' is powered by Anco van Hal - Models & Artists http://www.ancovanhal.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten