maandag 28 april 2014

Sherydah’s KookLab: gezond, easy & lekker koken voor iedereen!

Tekst: Sherydah
(blogger biologische gerechten)

Mijn naam is Sherydah en ik heb een passie voor gezond, easy en lekker koken. Ik ben 37 jaar, getrouwd  & moeder van 3 prachtige kinderen. Sinds september 2013 heb ik een eigen blog: ik vind het geweldig om voor mijn dierbaren lekkere nieuwe gerechten te ontwikkelen en diners te geven.

Vanaf nu zal ik regelmatig ook op Hello Anco over de gerechten bloggen die ik heb ontwikkeld én over de waarde van bepaalde ingredienten die ik eraan toevoeg. Want, gezondheid, vitaliteit en een positieve vibe staan voor mij even hoog op het lijstje als genieten, easy, en plezierig (samen) koken en eten.

 

Ik kook eigenlijk altijd biologisch en vaak biologisch dynamisch. In de biologisch dynamische akkerbouw en veeteelt hebben de koeien hoorns en de kippen snavels en wordt de natuur gezien als een belangrijk onderdeel van het bedrijf. De herkomst van de producten is eerlijk, seizoensgericht en de groei van dier en plant wordt zoveel mogelijk zonder bemoeienissen van buitenaf gestimuleerd.
En dat proef ik. Het vlees, fruit en de groenten smaken voller en meer intens naar mijn mening. Naast deze dagelijkse boodschappen probeer ik zo veel mogelijk zelf geteeld fruit en groente te nuttigen uit onze mini-moestuin. Vlees en vis bereid ik wel, maar minimaal. En daarnaast voeg ik regelmatig Superfood toe aan mijn gerechten, voor extra power. Zo beginnen mijn lief en ik de dag niet met een bakkie koffie, maar met een glas warm water en citroensap, en daarna een verrukkelijke smoothie! Lekker met banaan en andere krachtige ingredienten. Na deze twee drankjes nemen we dan nog samen een Lungo’tje waarna we de dag dan écht beginnen…

Voor dit eerste stukje in Hello Anco heb ik besloten om het gerecht ‘Sneeuwwitte bloemkoolsoufflé met waterkerssalade’ met jou te delen. Het voldoet aan mijn eisen: gezond, easy & lekker eten én het ziet er mooi uit. 

Gezond:
 Als eerste de bloemkool: dit is een heel gezonde groente. 
Er zit enorm veel vitamine C in bloemkool, en deze groente is een van de grootste calcium leveranciers. Bloemkool werkt verder tegen veel ziektes, waaronder darmproblemen, diabetes 2, obesitas en artritis.

Waterkers
Ook waterkers is erg gezond, zij bevat veel mineralen en vitaminen. Vooral vitamine K is volop aanwezig in waterkers, welke goed is voor het brein. Vitamine K helpt om onder andere stress, angst, maar ook concentratiemoeilijkheden te verminderen. Waterkers bevordert de spijsvertering, en het remt uitzaaiingen van allerlei soorten kanker. Beiden zijn lekker licht verteerbaar en passen fantastisch bij het zomerse weer!

Kortom, eet lekker veel van deze twee fantastische groentes, en heb je vragen of wil je meer weten, mail me dan op sherydahskooklab@gmail.com




En dan volgt hier mijn lekkere gerecht met deze groenten. Veel kookplezier en eet smakelijk!

Sneeuwwitte bloemkoolsoufflé met waterkerssalade
Ingredienten:

1 bloemkool
1 tomaat, in héél dunne plakjes gesneden
2 dl volle melk
4 eieren
100 gr geraspte kaas
zwarte peper
bladerdeeg

Zakje waterkers
(vegetarische) kipreepjes, gebakken in wat ketjap & citroensap
olijfjes, in vieren
citroensap & lijnzaadolie
gebakken uitjes

Kook de bloemkool allereerst gaar en verwarm de oven vast voor op 200C. Ontdooi het bladerdeeg en vet een springvorm in voor de soufflé.  Bedek de bodem met het bladerdeeg en wanneer de bloemkool gaar is, giet je 'm goed af. Blender dan de groente met de melk, eieren, p/z en geraspte kaas, en giet over het bladerdeeg. Strooi er zwarte peper overheen en laat de randjes deeg nog even voor wat ze zijn. Snijd eerst de tomaat in héél dunne plakken en leg op de buitenste rand. De tomaat moet zo dun zijn omdat de soufflé nog zal rijzen. En, hoe dunner de tomaat, hoe beter de soufflé kan rijzen. Vouw dan voorzichtig de deegrand over de tomaat heen en zet het geheel voor 50/60 minuten in de oven. Probeer de oven dicht te houden, want in rust en een stabiele warmte wordt de soufflé het mooiste!

 

Dan bak je zachtjes de (vegetarische) kipreepjes aan in wat kokosvet of ghee. Giet er wat ketjap en citroensap overheen en laat maar even op het vuur staan. Was de waterkers, breek de steeltjes zonodig af en schik deze alvast in een schaal. Snijd de olijfjes in vieren en schep er doorheen. Dan leg je in het midden wat gebakken uitjes, en schep je de (vegetarische) kip er omheen. Besprenkel de salade als laatste met wat lijnzaadolie en citroensap, en klaar is je salade! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten