maandag 29 december 2014

Goede voornemens: leer mediteren

Tekst: Alexandra Smith

Wij vinden dat het op je lijst van goede voornemens hoort voor 2015: leren mediteren. Zeggen dat het “niets voor jou is” is je hersens iets belangrijks misgunnen. Want meditatie kan al binnen acht weken leiden tot structurele veranderingen in het menselijke brein. Tenminste, mits je het 30 minuten per dag doet, zoals ook wetenschappelijk onderzoek aantoont (zie ook deze link). Het goede nieuws: iedereen kan het leren. 

Doorgaan met beginnen
Ik probeer al jaren diverse meditatiemethodes uit en merk dat het iets is wat al snel weer verslonst. Zodra het drukker wordt in je agenda, sla je het over. Terwijl die ontspanningsmomenten juist belangrijker worden naarmate je het drukker krijgt. Een vicieuze cirkel dus.
Veel mensen stoppen met roken en denken dan als ze een sigaret opsteken: zie je, ik ben weer begonnen. Die mensen moeten leren door te gaan met stoppen, want dat is wat stoppen met roken inhoudt. Voor meditatie geldt iets soortgelijks: je moet gewoon doorgaan met beginnen. Dus als je het een paar dagen of een maand niet hebt gedaan: gewoon weer oppakken!

Zo leer je mediteren
Wil jij je geheugen en leervermogen stimuleren, minder angst en stress in je leven ervaren en meer ontspanningsmomenten voor jezelf creëren? Ga dan mediteren. De volgende tips helpen:
  1. Koppel je meditatiemoment aan iets wat je al elke dag doet. Bijvoorbeeld vlak voor het ontbijt of de lunch, of na het douchen. Als je het koppelt aan een bestaande discipline, heb je meer kans dat je het volhoudt. Plan het desnoods in, in je digitale agenda.
  2. Mediteren is als sporten: je moet het trainen. Als 30 minuten per dag te veel lijkt, begin dan met 10 minuten en bouw het op. 
  3. Mediteer niet als je moe bent, want dan val je in slaap. Dus bij voorkeur niet direct na een maaltijd.
  4. Experimenteer met diverse meditatiemethodes. De ademhalingsmeditatie, waarbij je in stilte focust op ademhaling, is heel bekend. Belangrijk is dat je de methode vindt die bij je past.
  5. Als stil zitten te veel van je vergt, heb je in het begin wellicht meer aan “geleide” meditaties. Probeer eens de bodyscan uit, dat is een beproefde mindfulnesstechniek. Uit je hoofd, in je lichaam. Dit vergroot meteen je lichaamsbewustzijn.


We wensen je veel geluk, gezondheid en meditatieplezier in 2015!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten