donderdag 9 maart 2017

In de spotlights: Interview Karin Edwards van BeautyBank

Interview door Alexandra Smith

Alexandra Smith van Hello Anco interviewde Karin Edwards, die ze ooit ontmoette tijdens een commercial shoot. Karin richtte samen met haar man Ronald de BeautyBank op: een stichting die mensen met weinig geld een gratis kappers-, styling-, of beautybehandeling biedt zodat zij zelfverzekerd hun doelen kunnen verwezenlijken.


Karin Edwards
Hoe kwam je op het idee van de BeautyBank?
Ik heb een achtergrond in het kappersvak en ontdekte hoe blij en zelfverzekerd mensen worden van mooi haar. Met je cliënt bouw je wederzijds vertrouwen op waardoor zij graag hun haar in jouw handen willen leggen. Dat zag ik een paar jaar geleden nog eens bevestigd toen ik met een groep vrouwen naar een symposium ging in Amerika. Een van ons zou daar een presentatie geven en ze was onzeker over hoe ze eruitzag. We besloten met haar een jurk te kopen. Ik bood aan om haar te helpen met haar en make-up. We oefenden twee ochtenden met ideetjes en toen het moment daar was stond ze letterlijk te stralen op het podium. Het heeft me aan het denken gezet. Uiterlijk is wel degelijk belangrijk, maar helaas heeft niet iedereen geld voor de kapper. Stel nu dat mensen eens door omstandigheden in de put zitten en daarbovenop ook nog eens onzeker zijn over hun uiterlijk? Dan zijn ze ook minder geneigd om hun doelen te verwezenlijken – ik noem maar iets – solliciteren voor die droombaan bijvoorbeeld. Gaandeweg ontstond het idee van de BeautyBank. 

Wat voor gedachtengoed draagt de BeautyBank uit?
Als mensen dingen doen die goed voor ze zijn, zoals een kappersbehandeling of styling, dan geeft het meer zelfvertrouwen. En dat vertaalt zich altijd naar de omgeving. Laatst ging het bij RTL Boulevard over de billen van Kim Kardashian. Tien jaar geleden ging het over hoe flink je boezem moest zijn. Niemand is perfect en als je blindstaart op hoe beroemdheden eruitzien zie je jezelf niet meer staan. Dan zie je alleen je zogenaamde tekortkomingen. Het is geen eerlijke vergelijking. Bij de BeautyBank bieden we jou een vooruitkijkspiegel door je voor de spiegel te zetten. Onze doelgroep zijn mensen die geen geld hebben om aan hun uiterlijk te besteden. Vaak hebben ze allerlei tegenslagen achter de rug. Ze hebben misschien wel ideeën over wat ze willen, maar er is een bepaalde drempel vanuit schaamte. Stel je wil beginnen met daten, of eindelijk solliciteren op die droombaan, dan proberen wij je hiermee op weg te helpen door esthetisch in jou te investeren via die kappersbehandeling, styling of andere beautybehandeling. Want tenslotte draait het om jou.

Kun je een voorbeeld van een cliënt nemen dat je bijbleef?
Laatst was ik erg onder de indruk van een jonge vrouw van 25, Nikita. Een hele agressieve vorm van Lyme maakte een einde aan alles wat voor haar normaal was. En we hebben het over iemand die lerares was, motorrijdt, paardrijdt…. Dit alles was niet meer mogelijk, zelfs praten kon ze niet meer. Van de zomer gaven we haar een make-over. Een tijdje later schreef ze me dat ze zich niet langer nutteloos wilde voelen, ze wil de BeautyBank helpen, met wat dan ook. Ze wil zich juist nu richten op wat ze wél kan. Zelf haal ik hieruit dat een goede daad leidt tot meer goede daden. Eigenlijk is dit een prachtig voorbeeld van hoe investeren in esthetisch kapitaal zich terugbetaalt!

Gebeuren er nog meer leuke dingen?

Nou, in december heeft topmodel Kim Feenstra 25 gezinnen die een extraatje kunnen gebruiken een kerstpakket cadeau gedaan waar ook een BeautyBank-bon inzat. Kim is prachtig. Maar zij is niet de enige. Er wordt aan alle kanten geholpen, niet in de laatste plaats natuurlijk door de beauty professionals die zich bij ons aansluiten. Vooral kappers die zelf weleens mindere tijden hebben gehad melden zich aan: zij begrijpen onze doelgroep als geen ander en zijn blij iets te kunnen doen. Daarnaast doneren mensen, delen ze oproepen van onze Facebook-pagina en zorgen ze voor aanmeldingen. Er ontstaat een grote groep ambassadeurs en ons team van vrijwilligers groeit.

Wil je tot slot nog iets kwijt?
Ik zou graag iedereen willen oproepen om niet altijd met zijn hoofd maar ook eens met zijn hart te spreken. Er zijn altijd excuses om iets wel of niet te doen, maar uiteindelijk kun je met heel weinig al iets moois in gang zetten. Het kan ons allemaal overkomen dat we door omstandigheden financiële tegenslag hebben. Er is armoede in Nederland, maar we lopen er niet graag mee te koop. Bij iedereen moet de schoorsteen roken, maar sommige mensen hebben niet eens een lucifer, laat staan een kachel. Bij de cosmetische industrie gaat het vaak over geld. Maar bij ons gaat het over esthetisch kapitaal en wat het betekent als je iemand kan laten stralen en zo een steuntje in de rug kan geven. Dit is onze manier om de wereld een stukje beter te maken en we nodigen je uit om mee te doen. We hebben een ANBI-status. Dit is een officiële bevestiging dat we ons inzetten voor het algemene nut (donaties zijn belastingaftrekbaar).

Geen geld voor de kapper of beautybehandeling? Wij helpen je vooruitkijken en stralen. Meld je hier aan.
Wil jij aan de slag als beautyprofessional of vrijwilliger bij de BeautyBank? Meld je hier aan.
Geld doneren zodat de stichting kan groeien? Hier kan het.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten